
 
 

November 25, 2009 

 

Climate of Fraud 

The University of East Anglia Climatic 

Research Unit’s e-mail account was hacked 

earlier this month, exposing 

communications among CRU faculty 

members and researchers that reveal their 

willingness to distort climate-change data. 

Do those e-mails mark a sea-change moment 

in the global-warming debate? National 

Review Online asked environmentalism 

experts to weigh in. 

H. Sterling Burnett 

Why anyone should be surprised by this, I 

don’t know. Twenty years ago, Steve 

Schneider of Stanford stated that to be 

effective advocates on the issue of global 

warming, scientists would have to “offer up 

scary scenarios, make simplified dramatic 

statements, and make little mention of any 

doubts we might have.” His disciples have 

tried to suppress criticism of the “hockey 

stick” graph; when that proves impossible 

and researchers such as Stephen McIntyre 

and Ross McKitrick expose the graph’s deep 

flaws, they settle for ignoring or 

downplaying the problem. 

And all of this with the cooperation of the 

mainstream media. Even when errors are 

found and admitted to, “legitimate 

journalists” such as those at the New York 

Times and the Washington Post, rather than 

asking hard questions of the scientists who 

have made the errors or conducting 

independent investigations, have simply 

given these scientists a platform to say, 

“Yeah, we were wrong, but the error was not 

important.” The reporters never question the 

claim that the errors aren’t important. 

Whether these e-mails are game-changers 

depends largely upon two things. First, the 

willingness of other scientists to stand up 

and speak out about the way these 

researchers’ deception, professional 

malfeasance, and attempts to suppress 

dissent and subvert the peer-review process 

undermine the credibility of science in 

general and climate science in particular. 

Second, the ability of analysts and other 

concerned parties to force this issue from the 

blogs into the mainstream media. So far, it’s 

same old, same old: The Times and the Post 

give climate alarmists a forum in which to 

downplay the incident, and broadcast media 

largely ignore it. We need a Van Jones 

moment, a moment in which people at CNN, 

CNBC, MSNBC, the Post, the Times, and 

the AP have to admit that there is a 

significant story and hard questions should 

be asked. So far, they’ve been focusing on 

whether the e-mails were obtained legally — 

which shouldn’t be an issue, since most of 

the disclosed material should have been 

available under FOIA request. 

 



At the very least, the scientists featured 

prominently in these e-mails should be 

precluded from participating in further 

efforts of the Intergovernmental Panel on 

Climate Change, for the sake of the IPCC’s 

integrity, if nothing else.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Their continued involvement with the IPCC 

can only serve to raise a cloud of suspicion 

over future IPCC efforts and publications. 

— H. Sterling Burnett is a senior fellow at 

the National Center for Policy Analysis. 

 


